wtorek, 2 kwietnia 2013

Laverda 750 SF – moje motocyklowe marzenie





      
       Pomysł stworzenia Laverdy 750 SF pojawił się w głowie 25 letniego dyrektora generalnego firmy Laverda - Massimo Laverda 1964 roku, kiedy to odbywał podróż służbową do USA. Chociaż firma Laverda znana była w Europie z produkcji jedno i dwucylindrowych motocykli  o małych pojemnościach, Massimo wrócił ze Stanów do Włoch przekonany, że przyszłość firmy należy do motocykli o dużych pojemnościach i bardzo dobrych osiągach. Już na początku 1965 roku uzyskał, podobno po gorącej dyskusji, zgodę ojca – założyciela Laverdy, Francesco Laverdy, na opracowania dużego motocykla typu Twin. Już w listopadzie 1966 roku, Laverda pokazuje prototyp 650cc motocykla typu Twin na Salonie Earls Court w Londynie. Motocykl przypominał Hondę Hawk, lecz był od niej znacznie potężniejszy. Nie stał się  może sensacją salonu, lecz wzbudził pewne zainteresowanie i o Lavercie „zaczęło się mówić”. 



Dwa lata zajęło firmie przygotowanie produkcji motocykla, który w końcu trafił do sprzedaży w roku 1968 i był to bardzo zbliżony do prototypu. Projektując nowy motocykl, Massimo wzorował się na twinach  Hondy. Nie mając tak ogromnych zasobów technologicznych i finansowych jak firma Honda, Massimo  postanowił  prześledzić  rozwój chłodzonej powietrzem Hondy 305ccm, od pierwszych lat produkcji, czyli od roku 1958. Massimo wierzył w wizualny związek między Hondą i jego nowym motocyklem. Honda w tamtych latach miała już niezrównaną reputację jakości i niezawodności. Jego plan przewidywał, iż wzorowana na Hondzie Laverda – będzie optycznie kojarzyć się z Hondą, a w konsekwencji z bardzo dobrymi cechami japońskiego wzoru.





Chociaż produkcję „dużej” Laverdy rozpoczęto jako motocykl o 650ccm pojemności, silnik niemal natychmiast został powiększony do 744cc i bardzo niewiele 650S były faktycznie zbudowanych. Pierwsze egzemplarze  750S sprzedawane były w Stanach Zjednoczonych przez Jacka McCormacka w ramach marki „ American Eagle”. McCormack, co ciekawe, był jedną z osób odpowiedzialnych za ogromny sukces Hondy  w kampanii reklamowej z początku 1960 roku -"Na Hondzie możesz spotkać najmilszych ludzi". Chociaż McCormack był przebiegłym sprzedawcą to jednak w roku 1970 marka „ American Eagle” znikła i twiny Laverdy mógły już trafić na rynek amerykański pod własną nazwą.
 Rok 1970 był rokiem, kiedy Laverda wprowadziła ulepszoną wersję SF - Super Freni,  co w tłumaczeniu oznaczało "Super Hamulce ". Stosowane  w 750s  hamule bębnowe firmy Grimeca zostały zastąpione nowymi SF z podwójnym system rozpierania, zaprojektowany przez nikogo innego, jak Francesco Laverda, który to wcześniej kwestionował rentowność Big Twinów Laverdy w portfelu spółki.

Wizualnie model SF rozpoznawalny jest poprzez łącznik rur wydechowych przy głowicy cylindrów, poprawiający przepływ gazów wydechowych, zmienioną ramę i kilka innych elementów dla poprawy obsługi i niezawodność.

Dalsze zmiany przyniósł rok 1973 -  czyli wprowadzenie wersji SF1. Wszystkie motocykle SF1 zostały wyposażone w licznik i obrotomierz Nippon Denso w miejsce oprzyrządowania Smiths stosowanego w starszych motocyklach. Chociaż instrumenty Nippon Denso wyglądają, jakby zostały bezpośrednio zdjęte z Hondy CB750, mają jednak inne przełożenia i nie są wymienne. SF1 otrzymał także nowy układ wydechowy z rurą łączącą pod silnikiem.



Kolejnym ważnym krokiem w ewolucji Laverdy było wprowadzenie wersji SF2 w roku 1974, którą początkowo oferowano z jedną  tarcza hamulcową Brembo z przodu, ale szybko wprowadzono podwójne tarcze. W modelach na rynek amerykański w roku 1975 dźwignia zmiany biegów została przeniesiona na lewą stronę, a hamulca tylnego na prawą. Wahacz tylny, w ostatnich SF2, otrzymał łożyska igiełkowe.

Finalnym modelem był SF3 z 1976 roku. SF3 otrzymał drobne zmiany stylistyczne. Najważniejszym z nich było wprowadzenie felg aluminiowych, tylnego hamulca tarczowego i nowej kanapy z tylną osłoną z włókna szklanego. Choć rok 1976 był ostatnim rokiem produkcji, SF3 były nadal sprzedawane przez 1977.
 Przez cały okres produkcji Laverda 750 była chwalona za niezawodność, wysoką jakość wykonania (Laverda wykorzystywała oprzyrządowanie elektryczne firm Bosch i Nippon Denso). Nie była niestety wolna od wad, do których należały zbyt sztywne zawieszenie, trudna zmiana biegów i słabe sprzęgło. Niektórym przeszkadzał zbyt głośny wydech, dla inni znów zakochani byli  autorytatywnym dźwięku pochodzącym z bliźniaczych rur wydechowych 750 ccm twina.

Dzięki przemyślanej konstrukcji i bardzo dobrej jakości wykonania przebiegi Laverdy osiągające 150 tys. km do naprawy głównej, nie są rzadkością. Może i ma mnie czeka gdzieś jakaś zapomniana Laverda 750SF, aby ją odkryć - zobaczymy.



 Dane techniczne 
Laverda 750 SF
            Lata produkcji: 1970-1976
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 15,817
            Moc silnika: 60KM przy 6,600obr/min (1972)
            Prędkość maksymalna: 165 km/h
            Typ silnika: 744cc OHC, chłodzony powietrzem, dwucylindrowy
            Skrzynia biegów: 5-przełożeń
            Masa: 210kg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz