W związku
częstymi pytaniami o czyszczenie aluminiowych elementów opisywanych motocykli
pozwolę sobie opisać moją metodę jego czyszczenia.
Dotychczas przy renowacji zabytkowych motocykli stosowano piaskowanie, szkiełkowanie, szkiełkowanie tzw. wybłyszczające. W wielu przypadkach, aby zaoszczędzić na materiale tzn. szkiełku zakłady stosują wstępne czyszczenie piaskiem i w ostatnim etapie nadają wygląd stosując kulki szklane. Metody te, są niestety dość inwazyjne i niszczą oryginalną powierzchnię aluminiowych odlewów. Bywa ona później czasami szara i bardzo chropowata, o czym miałem okazję się przekonać się naocznie po wyczyszczeniu bloku silnika mojego Gnome Rhone AX2 oraz silnika Dnepr MT80.
Dotychczas przy renowacji zabytkowych motocykli stosowano piaskowanie, szkiełkowanie, szkiełkowanie tzw. wybłyszczające. W wielu przypadkach, aby zaoszczędzić na materiale tzn. szkiełku zakłady stosują wstępne czyszczenie piaskiem i w ostatnim etapie nadają wygląd stosując kulki szklane. Metody te, są niestety dość inwazyjne i niszczą oryginalną powierzchnię aluminiowych odlewów. Bywa ona później czasami szara i bardzo chropowata, o czym miałem okazję się przekonać się naocznie po wyczyszczeniu bloku silnika mojego Gnome Rhone AX2 oraz silnika Dnepr MT80.
Po piaskowaniu i zwykłym szkiełkowaniu bardzo łatwo
osadza się brud i wszelakie oleje. Jak już wspomniałem miałem w swoim Dnieperku
wyszkiełkowane odlewy i po jazdach w błocie, wylaniu oleju zostawały plamy i
tylko dobra myjnia bezdotykowa potrafiła to usunąć. Po pewnym czasie już to
nawet nie pomagało i zapewne trzeba byłoby ponownie coś robić.
W związku z tym od dłuższego czasu poszukiwałem skutecznej
metody czyszczenia aluminium i pewnym czasie ją znalazłem. Chodzi mianowicie o czyszczenie w osłonie wodnej z użyciem kulek
szklanych (aquablasting). Czyszczenie polega na dobraniu odpowiednich gradacji
mikrokulek szklanych, ustawieniu parametrów pracy maszyny oraz zastosowaniu
niewielkiej ilości detergentów.
Specyfikę metody pokazuje poniższy rysunek, gdzie dwa pierwsze
obrazy ukazują technologię piaskowania i suchego szkiełkowania:
Na ostatnim obrazie widać,
że czyszczenie w osłonie przypomina szorowanie, gdzie usuwana jest tylko zewnętrzna
utleniona, bądź zanieczyszczona powierzchnia. Nie występuje odkształcenie czy
uszkodzenie powierzchni elementu.
Poniżej kilka obrazujących sytuację przed i po:
Poniżej kilka obrazujących sytuację przed i po:
Na podstawie moich doświadczeń mogę śmiało stwierdzić o powyższej technologii czyszczenia:
- Bardzo ładna powierzchnia po czyszczeniu, z lekkim połyskiem;
- Brak konieczności zabezpieczenia gniazd łożyskowych, gwintów i innych delikatnych detali czyszczonego elementu;
- Materiał ścierny nie jest „wbijany” w powierzchnię elementu czyszczonego, przez co nie dochodzi później po montażu do wszelakiego rodzaju „zatarć”;
- Łatwość utrzymania czystości elementów czyszczonych (wystarczy szmatka i trochę benzyny lakowej, aby usunąć wszelakie zabrudzenia);
- Z racji „delikatności” czyszczenia łatwość zabezpieczania detali, które chcemy pozostawić bez czyszczenia (np. tabliczkę znamionową iskrownika motocykla Junak zabezpiecza się tylko silikonem i po wyczyszczeniu obudowy, farba i napisy na wspomnianej tabliczce pozostają nienaruszone).
- Możliwość zabezpieczenia silikonem i wyczyszczenia silnika lub innego zespołu bez demontażu
Usługę czyszczenia (aquablasting) można zamówić u Kazia
Serdecznie polecam
a poniżej link do jego strony na fb. Możecie tam znaleźć najnowsze realizacje. Gorąco zapraszam.
Dzięki za wskazówki. Z pewnością przydadzą się niejednej osobie :)
OdpowiedzUsuńWitam, również zajmuję się usługą szkiełkowania w osłonie Wodnej na pograniczu województw Małopolska, Śląsk, Świętokrzyskie
OdpowiedzUsuńTel. 886-405-833
Realizacje na Facebook : Szkiełkowanie Wodne Bezpyłowe
:)
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny artykuł o tym jak czyścić aluminium. Niejednej osobie się pewnie przydadzą bo to przydatna umiejętność w mechanice. Dlatego zawsze popieram powstawanie takich tekstów bo dla początkujących to jest mnóstwo cennego materiału.
OdpowiedzUsuńNa czyszczenie aluminium jest wiele sposobów. Każdy skuteczny na swój własny sposób, ale nie tak skuteczny jak konserwacja. Najważniejsze jest żeby konserwować aluminiowe elementy, wtedy dłużej one wytrzymają i będą prezentowały się dobrze.
OdpowiedzUsuńTo na pewno jest bardzo trudne.Sam nie dałbym z tym rady.
OdpowiedzUsuńtak wygląda na trudne
OdpowiedzUsuń