wtorek, 1 stycznia 2013

Silnik Junak

Tak się złożyło, iż mój bardzo dobry kolega poprosił mnie, aby zrobić mu silnik do Junaka. Numery silnika wskazują na rok jego budowy 1962. Zabrałem się za jego weryfikację i wyszło kilka usterek: obrócona tulejka wałka skrzyni biegów, zatarta tulejka odmy, uszkodzony łańcuch sprzęgłowy, uszkodzony wał i łożyska główne, uszkodzony iskrownik i prądnica.

Należało teraz porządnie oczyścić blok silnika.  Jako, iż silnik był rozbierany pierwszy raz od montażu w fabryce, miałem okazję zobaczyć jaką masę hermetyku stosowano w latach sześćdziesiątych. Wszystko udało mi się ładnie wyczyścić i teraz czas na dalsze naprawy.

 Gaźnik Pegaz GM26U1 po czyszczeniu.
 
Części silnika S03 przeznaczone do chromowania.


Części po chromowaniu:


Wymieniona została tulejka skrzyni biegów:


Jest też nowa tulejka kopniaka:


Widok od strony pompy olejowej:

Oś koła odmy naprawiona po przytarciu tulejki. 

Popychacze w bardzo dobrym stanie, pochromowane elementy magistrali olejowej, wkręcone na taśmę teflonową (moim zdaniem najlepsze uszczelnienie gwintów):
 A tu zerwany gwint szpilki mocującej osłonę lasek popychacza:

No i po naprawie:


Krzywki w bardzo kiepskim stanie - głębokie wżery. Na szczęście mam w swoich zapasach komplet w dużo lepszym stanie.

Wałek rozrusznika też do wymiany:


Zestaw łożysk, uszczelniaczy i O-ringów do silnika SO3

Nowe części z firmy Skuter Dębica:



Gaźnik zrobiony na gotowo - wyczyszczony, wymienione uszczelnienia, wszelkie śrubki od nowa ocynkowane jak w oryginale:


Wał korbowy po regeneracji

 

Pasta uszczelniająca Loctite do uszczelnienia połówek karteru.


Wał korbowy już w silniku. 


Skrzynia już złożona i wydystansowana. Pozostaje zaślepić tulejkę.



Tuleja dystansowa zębatki zdawczej nowa, stara miała głębokie wżery i nie nadawała się do współpracy z uszczelniaczem. Dodatkowo mały patent - dodatkowy oring zapobiegający przeciekom oleju od strony skrzyni.



5 komentarzy:

  1. Gratuluję stronki, bardzo fajna! Będę śledził postępy nie tylko w tym dziale;) Pozdrówki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć !!
    Co to za łożyska wału korbowego i jak się sprawują ?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. N305, N305, NJ305, pierścień kątowy HJ 305, marki nie pamiętam. Bardzo ładnie opisany jest problem łożysk na stronie Jacota:

    http://www.junak.riders.pl/wal.htm

    OdpowiedzUsuń
  4. Pamiętasz gdzie je kupowałeś ? Podejrzewam , że to łożyska ZVL ? Jakie masz zdanie o nich dobre są ?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. ZVl niby odradzają.

    OdpowiedzUsuń