Tak się złożyło, iż mój bardzo dobry kolega poprosił mnie, aby zrobić mu silnik do Junaka. Numery silnika wskazują na rok jego budowy 1962. Zabrałem się za jego weryfikację i wyszło kilka usterek: obrócona tulejka wałka skrzyni biegów, zatarta tulejka odmy, uszkodzony łańcuch sprzęgłowy, uszkodzony wał i łożyska główne, uszkodzony iskrownik i prądnica.
Należało teraz porządnie oczyścić blok silnika. Jako, iż silnik był rozbierany pierwszy raz od montażu w fabryce, miałem okazję zobaczyć jaką masę hermetyku stosowano w latach sześćdziesiątych. Wszystko udało mi się ładnie wyczyścić i teraz czas na dalsze naprawy.
Gaźnik Pegaz GM26U1 po czyszczeniu.
Części silnika S03 przeznaczone do chromowania.
Części po chromowaniu:
Wymieniona została tulejka skrzyni biegów:
Widok od strony pompy olejowej:
Oś koła odmy naprawiona po przytarciu tulejki.
Popychacze w bardzo dobrym stanie, pochromowa ne elementy magistrali olejowej, wkręcone na taśmę teflonową (moim zdaniem najlepsze uszczelnie nie gwintów):
A tu zerwany gwint szpilki mocującej osłonę lasek popychacza:
No i po naprawie:
Krzywki w bardzo kiepskim stanie - głębokie wżery. Na szczęście mam w swoich zapasach komplet w dużo lepszym stanie.
Wałek rozrusznika też do wymiany:
Zestaw łożysk, uszczelniaczy i O-ringów do silnika SO3
Nowe części z firmy Skuter Dębica:
Gaźnik zrobiony na gotowo - wyczyszczony, wymienione uszczelnienia, wszelkie śrubki od nowa ocynkowane jak w oryginale:
Części silnika S03 przeznaczone do chromowania.
Części po chromowaniu:
Wymieniona została tulejka skrzyni biegów:
Jest też nowa tulejka kopniaka:
Oś koła odmy naprawiona po przytarciu tulejki.
Popychacze w bardzo dobrym stanie, pochromowa
A tu zerwany gwint szpilki mocującej osłonę lasek popychacza:
No i po naprawie:
Krzywki w bardzo kiepskim stanie - głębokie wżery. Na szczęście mam w swoich zapasach komplet w dużo lepszym stanie.
Wałek rozrusznika też do wymiany:
Zestaw łożysk, uszczelniaczy i O-ringów do silnika SO3
Nowe części z firmy Skuter Dębica:
Gaźnik zrobiony na gotowo - wyczyszczony, wymienione uszczelnienia, wszelkie śrubki od nowa ocynkowane jak w oryginale:
Wał korbowy po regeneracji
Pasta uszczelniająca Loctite do uszczelnienia połówek karteru.
Wał korbowy już w silniku.
Skrzynia już złożona i wydystansowana. Pozostaje zaślepić tulejkę.
Tuleja dystansowa zębatki zdawczej nowa, stara miała głębokie wżery i nie nadawała się do współpracy z uszczelniaczem. Dodatkowo mały patent - dodatkowy oring zapobiegający przeciekom oleju od strony skrzyni.
Gratuluję stronki, bardzo fajna! Będę śledził postępy nie tylko w tym dziale;) Pozdrówki!
OdpowiedzUsuńCześć !!
OdpowiedzUsuńCo to za łożyska wału korbowego i jak się sprawują ?
Pozdrawiam
N305, N305, NJ305, pierścień kątowy HJ 305, marki nie pamiętam. Bardzo ładnie opisany jest problem łożysk na stronie Jacota:
OdpowiedzUsuńhttp://www.junak.riders.pl/wal.htm
Pamiętasz gdzie je kupowałeś ? Podejrzewam , że to łożyska ZVL ? Jakie masz zdanie o nich dobre są ?
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
ZVl niby odradzają.
OdpowiedzUsuń